Sanitačný plán
Vypracovanie sanitačného poriadku pre gastro prevádzky, potravinársku výrobu, ubytovacie zariadenia, sklady a obchody s potravinami.
Vypracovanie sanitačného poriadku pre gastro prevádzky, potravinársku výrobu, ubytovacie zariadenia, sklady a obchody s potravinami.
Každá prevádzka by mala mať vypracovaný komplexný plán čistenia a dezinfekcie prevádzky tak, aby zabezpečila dodržiavanie legislatívnych noriem.
Postup čistenia a dezinfekcie, ako aj základných princípov hygieny musí byť detailne spracovaný a každá prevádzka sa ním musí riadiť.
Je to dokument obsahujúci všetky potrebné postupy a náležitosti pre správny postup čistenia a dezinfekcie na prevádzke. Sanitačný poriadok je dôležitou súčasťou každej prevádzky na výrobu pokrmov alebo potravín. Tento dokument je spracovaný na mieru podľa určitých charakteristík danej prevádzky. Vypracovanie plánu závisí od procesov a činností, ktoré sa na prevádzke vykonávajú. V pláne sú tiež zahrnuté všetky potrebné technologické zariadenia, náradia a personál. Jedná sa o dôležitý dokument pre zabezpečenie hygienicky bezpečného prostredia na výrobu potravín.
Už od samotného otvorenia je potrebné dbať na údržbu a pravidelné čistenie prevádzky, nakoľko sa na potravinárske prevádzky kladú najvyššie hygienické nároky.
Sanitačný program je potrebné pripraviť samostatne alebo spolu s HACCP systémom, aby bol k dispozícií odo dňa otvorenia prevádzky, vo všetkých priestoroch, kde sa akýmkoľvek spôsobom manipuluje s potravinami.
Okrem sanitačného plánu, ktorý je jeden zo základných povinných dokumentov každej potravinárskej prevádzky, sú tu aj ďalšie dokumenty, ktoré musia byť implementované.
Systém, ktorý analyzuje nebezpečenstvá a určuje kritické kontrolné body na prevádzke v celom procese, ktoré je potrebné monitorovať a sledovať. Na základe preventívnych a nápravných opatrení zabezpečí, aby bol výsledný produkt bezpečný, ako zo zdravotného, tak aj kvalitatívneho hľadiska.
Stručný dokument, ktorý popisuje základné činnosti a vymedzenia prevádzkovateľa, identifikuje prevádzku a prevádzkovateľa, procesy a chod prevádzky, typ prevádzky a je jeden zo základných dokumentov vyžadovaných pri otvorení prevádzky.
Systém, ktorý popisuje typy meradiel, ktoré existujú, a ktoré sa na jednotlivých typoch prevádzky musia nachádzať. Stanovuje postup a spôsob merania jednotlivých parametrov na prevádzke stanovených legislatívou (teplota, vlhkosť, hmotnosť,…) a povinnosti evidencie.
Na rozdiel od prevádzok z HORECA segmentu, potravinárske prevádzky potrebujú aj ďalšie dokumenty, ktoré sú navzájom priamo prepojené.
Je to dokument, ktorý popisuje celý proces prebiehajúci na prevádzke, od samotného začiatku, teda príjmu surovín až po expedíciu finálnych výrobkov odberateľovi/zákazníkovi, s ohľadom na všetky technologické procesy, vstupy, infraštruktúru a personál prevádzky.
Systém vysledovateľnosti je dokument, ktorý stanovuje spôsob sledovania potravín alebo látok, ktoré sú určené na pridávanie do potravín vo všetkých stupňoch výroby, spracúvania a distribúcie, teda v celom potravinovom reťazci, od farmy až po stôl.
Sú to výrobky, ktoré vznikajú vo výrobnom procese, hlavne v potravinárskych prevádzkach, keď v niektorých situáciách pri nedodržaní správnej výrobnej praxe alebo prostredníctvom iných faktorov prichádza k zlyhaniu a výsledkom je nezhodný výrobok, ktorý nemôže byť expedovaný.
Sanitačný plán je jeden zo základných dokumentov na prevádzke, čo znamená, že na jeho spracovanie a dodržiavanie je kladený väčší dôraz.
Prevádzkovateľ je povinný dodržiavať pokyny uvedené v smernici.
Spracovaný a implementovaný plán čistenia, sanitácie a dezinfekcie musí mať každá prevádzka, v ktorej sa akýmkoľvek spôsobom manipuluje s potravinami. Sanitačný poriadok priamo nadväzuje a úzko súvisí s HACCP systémom a prevádzkovým poriadkom.
Kontrola zo strany úradov je častokrát zameraná na prítomnosť dokumentácie a jej aplikáciu. Kontroluje sa aj vedenie evidencie.
Pokuty za nevypracovaný, zle vypracovaný plán čistenia sú uvedené v nariadení 152/1995 Z.z. zákona národnej rady Slovenskej republiky z 27. júna 1995 o potravinách a v znení ďalších predpisov. Orgán úradnej kontroly potravín uloží právnickej osobe alebo fyzickej osobe podnikateľovi pokutu od 100 eur do 500 000 eur. V prípade opakovaného porušenia legislatívy sa pokuta niekoľkonásobne navyšuje a môže dosiahnuť výšku až 5 000 000 eur.
Väčšie a zložitejšie prevádzky majú tento dokument obsiahlejší.
Rozsah tohto dokumentu je závislý od typu prevádzky.
Typ služieb a dokumentov potrebných na vypracovanie plánu sanitácie a čistenia závisí od typu prevádzky, komplikovanosti procesov na prevádzke, ako i zariadení a prístrojov nachádzajúcich sa na prevádzke, čo vychádza z legislatívnych požiadaviek, požiadaviek zákazníka a kontrolných orgánov hygieny.
Najčastejšie typy otázok sú uvedené na našom webe, ale radi Vám odpovieme aj na všetky iné Vaše dotazy.
Samozrejme. Sanitačný poriadok pripravíme na akúkoľvek prevádzku, bez ohľadu na jej veľkosť alebo komplikovanosť procesov, ktoré tu prebiehajú.
Sanitačný program vieme bez problémov urobiť aj na diaľku. Na základe informácií, ktoré od Vás dostaneme, pripravíme program presne na mieru pre Vašu prevádzku, rovnako ako by to bolo aj v prípade výjazdu. Výhodou spracovania na diaľku je, že dokumentáciu vieme spracovať lacnejšie a omnoho kratší čas.
V prípade, že by ste sa chceli predsa len stretnúť, vieme si dohodnúť termín a prediskutovať všetko potrebné aj osobne. Stretnutie, poprípade kontrola prevádzky by bola za vopred dohodnutú sumu.
V prípade záujmu vieme plán vypracovať do niekoľkých dní, maximálne však do 1 týždňa.
Program sanitácie môže byť spracovaný samostatne, obvykle však býva prepojený s HACCP systémom, keďže tento plán je založený na preventívnych, ale aj nápravných opatreniach, kde sa dohliada na čistotu a dezinfekciu pri všetkých krokoch výroby.
Sanitačný plán je potrebné pripraviť samostatne, alebo spolu s HACCP systémom, aby bol k dispozícii odo dňa otvorenia prevádzky, vo všetkých priestoroch, kde sa akýmkoľvek spôsobom manipuluje s potravinami.
Kontaktovať nás môžete kedykoľvek cez týždeň, víkend alebo sviatok na uvedenom mobilnom čísle, emaily alebo pomocou kontaktného formulára.
This will close in 0 seconds